Lento myöhässä tai peruttu? Korvaus on mahdollinen näin

Lentomatkailussa käy välillä valitettavasti niin, että lento joko myöhästyy tai jopa perutaan kokonaan. Pieni lennon myöhästyminen ei välttämättä haittaa kovin paljon, mutta esimerkiksi useamman tunnin myöhästyminen saattaa aiheuttaa huomattavaa haittaa lomalle. Voi esimerkiksi käydä niin, että viikonloppuloman ensimmäinen lomailupäiväksi tarkoitettu päivä meneekin isolta osin lentokentällä ajan viettämiseen.

Onneksi kuitenkin sekä perutuista että myöhästyneistä lennoista voi saada korvauksen, tosin tietyin rajauksin. Myöhästyneiden lentojen tapauksessa lähtökohta on se, että myöhästymisen pitää olla vähintään kolme tai neljä tuntia. Lisäksi rajauksena korvauksen saamiseen näyttäisi olevan se, että matkan on ollut tarkoitus alkaa EU:n sisältä tai lentoyhtiö on vähintäänkin EU-alueella kotipaikkaansa pitävä.

Myöhästyneiden lentojen kohdalla mahdollinen suurin mahdollinen korvaussuma vaikuttaisi olevan varsin yksiselitteinen: Jos lennon pituus on enintään 1 500 kilometriä, niin voi korvausta saada 250 euroa. Mikäli lentomatka olisi ollut pidempi kuin 250€ korvaukseen oikeuttava, mutta enintään 3 500 kilometriä, niin on mahdollinen korvaussuma enintään 450 euroa. Tuota pidemmistä lennoista korvaus voi olla jopa 600 euroa. Kokonaan perutuista lennoista mahdollisesti saatavan korvauksen enimmäismäärä ei vaikuta olevan etukäteen tuolla tavoin luokkiin jaettu.

Nuo ylempänä mainitut mahdolliset korvaussummat ovat summia, jotka yksittäinen matkustaja voi saada. Mikäli reissussa oli useampia matkustajia, niin voi yhteenlaskettu korvaussumma siis olla suurempi.

Miten haen korvausta myöhästyneestä tai perutusta lennosta?

Voit halutessasi yrittää saada korvauksen itse suoraan lentoyhtiöltä. Suomessakin kuitenkin toimii joitakin palveluita, jotka ovat erikoistuneet siihen, että ne voivat hakea korvausta puolestasi ja noin mahdollisesti helpottaa sen hakemista. Seuraavaksi kaksi tuollaista palvelua lyhyehkössä esittelyssä.

Lentoapu

Tästä palvelusta löytyy melko hyvin kokemuksia Trustpilotista ja niiden perusteella asiakkaat ovat olleet keskimäärin tyytyväisiä: 5 tähden arvosteluita on tätä kirjoittaessani lähes 70% arvioista. Kokemusten perusteella asiakkaat ovat tykänneet erityisesti palvelun sujuvuudesta, nopeudesta ja helppoudesta. Kertomansa perusteella tämän palvelun käyttäminen on ilmaista, mikäli se ei saa hankittua korvausta. Mikäli korvaus saadaan hankittua, niin ottaa palvelu prosenttiosuuden korvauksesta.

Tuo prosenttiosuus ei ole kovin pieni, mutta toisaalta moni ei ehkä edes tiennyt että perutusta tai myöhästyneestä lennosta voi saada jopa varsin huomattavan rahallisen korvauksen, eli ainakin tuo huomioiden palvelun ottaman korvauksen jälkeinen summa voi olla varsin mukava.

Siihen kannattaa varmaankin jo etukäteen varautua henkisesti, että vaikka korvaus myöhästymisestä tai perumisesta tulisikin, niin se ei luultavasti tule ihan heti. Palvelun nettisivuston perusteella korvauksen saamisessa voi mennä esimerkiksi 3 kuukautta. Asiakaskokemusten perusteella tosin korvaus voi tulla myös tuota nopeamminkin. Hae korvausta Lentoavun kanssa.

PeruutetutLennot.fi

Vaikka toisin voisi ehkä arvata, niin myös tämän palvelun avulla pitäisi voida hakea korvauksia sekä peruutetuista että myöhästyneistä lennoista. Kertomansa perusteella tämä palvelu on auttanut tätä kirjoittaessani yli 500 000 asiakasta. Voisin kuvitella, että tuohon lukuun mahtuu myös muut kuin Suomesta korvausta hakeneet.

Myös tästä palvelusta on kokemuksia Trustpilot-palvelussa. Ja tämäkin on palvelu on saanut melko hyvin viiden tähden arvosteluita. Arvosteluiden keskiarvo ei kuitenkaan ainakaan tätä kirjoittaessani ole yhtä hyvä kuin ylempänä mainitulla palvelulla. Myös tämän palvelun toimintaperiaatteena pitäisi olla se, että korvauksen hakemisesta ei sinänsä veloiteta mitään, mutta jos korvausta tulee, niin palvelu ottaa siitä osuuden. Tämänkään palvelun tapauksessa tuo mahdollisesti otettava osuus ei ole kovin pieni.

Voiko Finnairin lennon myöhästymisestä tai peruutuksesta saada korvauksen? Käsittääkseni kyllä. Ja koska Finnairin kotipaikka on EU-alueen sisällä, niin pitäisi korvausta voida saada myös niissä tapauksissa, kun lennon lähtöpaikka ei ole EU:n sisällä.

Saako Norwegianin viivästyneestä lennosta korvauksia? Vaikka Norwegianin kotipaikka ei olekaan EU:n sisällä, niin pitäisi senkin EU-alueelta, eli siis esim. Suomesta, lähtevistä lennoista voida saada korvaus, jos lento myöhästyy. Tietysti noissakin tapauksissa pitää täyttää vähintään kriteeri sille, että viivästyminen on tarpeeksi pitkä. Testaa nyt Lentoapua.